vrijdag 23 augustus 2013

journal d'une Terrienne, episode 2: l'une ou l'autre terre



Ik verdeel mijn dagen tussen de een of de andere aarde. Omdat het zomer is lijkt het me logisch dat ik mijn handen  vooral vuilmaak in de tuinaarde, er is altijd wat te doen en het is heerlijk buitenzijn. Dus pluk ik en kook ik en snoei en plant ik en giet ik de serre. Verse tomaten, zo uit het vuistje- ah zalig! Gegrilde courgettes, koud of warm, boontjes met of zonder tomaten, salades en caldo verde, het kan niet op. En dan is er ook nog fruit. Frambozen en bessen en bramen en oogstappels en pruimen.
 Ik kan pagina's vullen met recepten en "how to's", foto's van heerlijke groenten en maaltijden.
Dat ga ik dan ook doen, maar ik zit toch met een andere aarde tussen mijn vingers, en die is nu ook op zijn best. In het atelier droogt de klei perfect, is de temperatuur aangenaam kan ik rustig werken met het raam open. Ik werk momenteel met gipsen mallen, zowel gietporcelein als zwarte boetseerklei, kwestie wan evenwicht.  Ik maak grote  zwarte schalen en kleine wit-groene tassen, alweer een kwestie van evenwicht zeker? Als het lukt, is het een voldoening, want dan kan ik  salades presenteren in nieuwe zwarte schalen en vlierbloesenchampagne drinken uit nieuwe bekers. Zich omringen met mooie, eenvoudige objecten, lekker eten en enkele vrienden, meer moet dat niet zijn.

bekers in porcelein, decoratie aangebracht in shellack en weggewassen
Black & Blue XL, zwarte klei, deels gevormd in gipsmal, deels opgebouwd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten